Evangelium Vitae

II. János Pál pápa enciklikája a püspököknek, a papoknak és diakónusoknak, szerzeteseknek és szerzetesnőknek, a laikus krisztushívőknek és minden jóakaratú embernek az emberi élet sérthetetlenségéről
(1995. március 25.)
 

A teljes szöveg magyarul itt »

A teljes szöveg angolul itt »

 

 

 

Evangelium vitae (lat. 'Az élet evangéliuma'), 1995. márc. 25.: II. János Pál pápa enciklikája az emberi →élet sérthetetlenségéről, az Egyháznak és minden jóakaratú embernek. - Tartalma: jóllehet a földi élet nem a végső,  hanem az utolsó előtti valóság, az emberi élet kezdetétől a végéig →szent. Minden emberi életközösség és maga a társadalom is az →élethez való jog elismerésén alapszik. Az ~ valójában magának Jézus személyének hirdetése, áthatja Jézus üzenete, mert  Isten emberszeretetének, a személy méltóságának és az életnek →evangéliuma egy és oszthatatlan valóság. A →megtestesülésben Isten végtelen szeretete és minden egyes →ember páratlan értéke egyszerre mutatkozik meg. - A 20 sz. végére az élethez való viszony kettőssé vált: az életet fenyegető korábbi veszedelmekkel (járványok, háborúk, természeti kartasztrófák, emberölés) szemben az emberiség próbál védekezni, uakkor kialakult egy életellenes fölfogás is. A gazd. programok, a törvényhozás, sőt az orvostud. is  szembefordul az élettel, az erősek hadjáratot kezdtek a gyengék, a még meg nem születettek (→abortusz), a fogyatékosok, gyógyíthatatlan betegek és öregek ellen (→eutanázia). - Az élet iránti helyes alapmagatartás törvénye: tiszteld,  óvd,  szeresd és szolgáld az életet, minden ember életét!  Az Egyház az élet népe és az életet szolgáló nép, ezért védelmezi minden ember élethez való jogát. - →Kain története (Ter 4. f.) bemutatja, hogy a →halál  erőszakosan jött a világba és az értelmetlenség árnyékát veti az egész emberi létre. A →gyilkosság nem sors, nem predestináció  (→előre rendelés), hanem →erkölcsi cselekedet, legtöbbször →haragból és →irigységből születik; →égbekiáltó bűn, mert a  gyilkos bizonyos értelemben Istenre támad. De még a gyilkos sem veszíti el személyi méltóságát. - Az ~ ünneplése (→liturgia) az élet Istenének ünneplése, s a családi egyház is arra hivatott,  hogy hirdesse,  ünnepelje és szolgálja az ~t. ** 

M-ul: Pápai megnyilatkozások XXVI. Ford. Diós István. Bp., 1995.

 

Forrás: Magyar Katolikus Lexikon

 

 

 

Vissza az Egyházi dokumentumokhoz »»

 

Könyvek

Mit jelent férfinak lenni? Miként éri el egy fiú a férfiasságot? Hogyan kezeli egy igazi férfi a nőket? Férfias-e a tisztaság? Kinek teremtett engem Isten? Megérdemled, hogy egyenes, és őszinte válaszokat kapj ezekre a kérdésekre. A Tiszta Férfiasság zsebkönyv megválaszolja ezeket a kérdéseket, mi...
A Tiszta Szerelem című zsebkönyv az igaz szerelem nyomában járva választ ad a szerelemmel, és a szexualitással kapcsolatos kérdéseidre. Rámutat a legtipikusabb akadályokra, amelyek a szerelem örömteli megélését lehetetlenné teszik, és akár meg is betegíthetnek minket. Részletes, és komoly...
A mai világban egy fiatal nő túlságosan könnyen becsaphatja magát a szerelemmel kapcsolatos hazugságokkal. Mit gondol magában? „A fiúk nem akarnak egy erkölcsös lányt.” „Senki nem sérül.” „Ez csak játék és szórakozás.” „Az én testem, az én döntésem.” „Ha nemet mondok, elveszíthetem.” „Nem lehetek...
Széthullott családok, abortusz, AIDS, szexuális visszaélések, a házasság intézményének újradefiniálása – a világ mély szexuális krízisben van. Merre lehet a kiút? Ezekre a sajátosan korszakos kérdésekre ad választ II. János Pál pápa egyedülálló művében, a Test teológiájában. A jézusi tanításból...
1 | 2 | 3 | 4 >>